Mitä ovat käsijärjestykset ja miten ne eroavat rumpunuoteista
Käsijärjestyksillä (sticking patterns) kerrotaan tietyn nuottikuvion soittotapa siten, että jokaiselle nuotille merkitään tietty raaja. Vaikka sana on käsijärjestys, siihen kuuluvat myös jaloilla soitettavat nuotit.
Ero nuotteihin:
nuotit kertovat mitä rumpua kuuluu soittaa, käsijärjestykset kertovat, mikä raaja soittaa kyseisen nuotin.
Miten käsijärjestykset merkitään
Jokaisella raajalla on oma kirjain. Kirjaimet tulevat englanninkielisistä sanoista, niitä käännetään harvoin, vaikka sekin on tietysti mahdollista.
R = Right hand - oikea käsi
L = Left hand - vasen käsi
K = Kick - bassorumpu (oikea jalka, mikäli oikeankätinen setti, kuten valtaosalla on)
LF = Left foot - hi-hat pedaali (vasen jalka oikeankätisellä setillä)
Useimmissa käsijärjestyksissä käytetään vain R, L, ja K, mutta hi-hat pedaaliakin näkee jonkin verran
Suomeksi R L K olisivat siis O, V ja B, (oikea käsi, vasen käsi, bassorumpu) mutta kuten rumputermistössä yleisesti, suomalaiset käyttävät useimmiten englanninkielisiä termejä.
Tahti ilman käsijärjestyksiä ja niiden kanssa
Alla olevassa tahdissa on puoli tahtia komppia sekä puolikkaan tahdin kestävä filli. Nuottien yläpuolella näet nuottien laskemisen, mutta koska käsijärjestystä ei ole erikseen kerrottu, jää sinun tehtäväksesi keksiä paras tapa soittaa kyseinen filli.
Paina harmaasta nuolesta kuunnellaksesi tahti soitettuna.
Toisessa tahdissa filliin on lisätty käsijärjestykset (bassorumpua ei aina merkitä nuotteihin erikseen). Nämä auttavat heti hahmottamaan, miten tämä filli on ajateltu soitettavan.
Mitä hyötyä käsijärjestyksistä on?
Ilman eri käsijärjestysten harjoittelua käy yleensä kaksi asiaa:
1) Kaikki fillit ovat vain vuorokäsin soittoa rummusta toiseen ja uusia fillejä on vaikea keksiä. Fillit ovat monotonisia ja niistä puuttuu musiikin kaipaama vaihtelu.
2) Opetellaan kirjasta esimerkiksi 10 filliä, joita sitten soitetaan tismalleen samanlaisena riippumatta musiikillisesta tilanteesta tai kontekstista. Tällöin filleistä tulee helposti aika "insinöörimäisiä" oppikirjaversioita, eivätkä ne välttämättä ollenkaan sovi kyseiseen kohtaan.
Käsijärjestysten hyöty on siis siinä, että saadaan erilaisia kuvioita yhdistelemällä luotua rajattomasti aihioita filleihin, jotta sanavarasto kasvaa ja sopivaa sanottavaa riittää kuhunkin musiikilliseen tilanteeseen.
Katso videolta miltä käsijärjestysten kautta soitettavat fillit näyttävät. Esimerkkejä alkaen 2.50.
4 esimerkkiä suosituimmista käsijärjestyksistä
Käydään seuraavaksi läpi muutama paljon käytetty käsijärjestys filliesimerkkien kanssa. Älä anna ulkonäön hämätä, vaikka nämä ovat hyvin yksinkertaisia ideoita, näiden hallitseminen ja yhdistely uusien kuvioiden kanssa antaa jo lukemattoman määrän erilaisia vaihtoehtoja.
1) R L K K
Tämä on yksi metallimusiikin ja -fillien kulmakivistä, mutta käytetään toki muissakin genreissä. Oikea, vasen, jalka, jalka.
2) R R L K
Tässä versiossa ensimmäiset kaksi nuottia soitetaan oikealla, jolloin päästään yksinkertaisella tempulla aivan uusien rytmien äärelle.
3) R L L K
Jaetaan taas hieman eri tavalla, nyt vasen käsi soittaa kaksi nuottia. Harjoittele myös haamulyöntien kanssa, eli vasemman käden nuotit ovat vaimeampia, kuin oikean käden nuotit. Kuuntele ero ensimmäisen ja toisen tahdin välillä.
4) R L K
Koska näitä nuotteja on kolme, tämä soitetaan yleensä trioleina.
Jotta voimme pysyä samoissa nuoteissa, kuten aiemmissa esimerkeissä, eli 16-osissa, saamme puolikkaan tahdin aikaiseksi soittamalla R L K kaksi kertaa, jonka jälkeen lisätään esimerkiksi R L loppuun. Eli R L K + R L K + R L.
Miten käsijärjestyksistä saa enemmän irti
Näit nyt esimerkeissä erilaisia käsijärjestyksiä ja millaisia fillejä niillä voidaan tehdä. Paras tapa harjoitella käsijärjestyksiä on valita tietty kuvio ja kokeilla setillä niin paljon erilaisia mahdollisia fillejä, kuin keksit.
Kun yksi kuvio on hyvin hallussa, voit myös yhdistää kuvioita keskenään, kuten viimeisessä esimerkissä ja saada vielä enemmän ideoita. Näistä puhutaan yleisesti termillä groupings. Eli otetaan vaikka 4 nuotin käsijärjestys ja lisätään sen perään toinen käsijärjestys.
1) R L K K + R L R L
2) R R L K + R K R L
Toivottavasti sait tästä tekstistä käsityksen siitä, miksi käsijärjestysten oppiminen ja harjoittelu on hyödyllistä ja miten voit lähteä liikkeelle uusien käsijärjestysten opettelussa. Näiden kuvioiden salaisuus piilee siinä, että mitä paremmin kuvio on lihasmuistissa, sitä nopeammin pystyt sen soittamaan ja näin saadaan aikaiseksi hienon kuuloisia fillejä.
Lue seuraavaksi
Vältä huonon tekniikan oppiminen alussa ja kehityt jatkossa tehokkaasti.